Moralność a doznanie. Uwagi o estetycznym i pozaestetycznym doświadczaniu sztuki

Oddział Łódzki Polskiego Towarzystwa Filozoficznego zaprasza na spotkanie z autorami książki "Moralność a doznanie. Uwagi o estetycznym i pozaestetycznym doświadczaniu sztuki.

 

Spotkanie odbędzie się 7 czerwca (piątek), godz. 11.00 w Instytucie Filozofii UŁ (ul. Lindleya 3/5, sala 306).

Swój udział zapowiedzieli:

  • dr Kamila Biały (Katedra Socjologii Sztuki UŁ) — jej obszar zainteresowań to inspirowane współczesną fenomenologią epistemologiczne, metodologiczne i etyczne problemy socjologicznego oglądu.
  • dr hab. Tomasz Ferenc (Katedra Socjologii Sztuki UŁ) — interesuje się antropologią i socjologią wizualną, studiami nad procesami migracyjnymi oraz biograficznie zorientowaną socjologią sztuki
  • Dagna Kidoń (Instytut Nauk o Sztuce PWSFTviT) — zajmuje się socjologią sztuki, kulturą masową i historią sztuki; w swoich badaniach eksploruje możliwości poznawcze interdyscyplinarnego podejścia do percepcji sztuki

Dyskusję poprowadzą dr Marcin Bogusławski i Aleksandra Miklas. SERDECZNIE ZAPRASZAMY!

O książce Moralność a doznanie. Uwagi o estetycznym i pozaestetycznym doświadczaniu sztuki:

Co łączy badania okulograficzne, sztukę, politykę, neuronaukę i fenomenologię? Jak patrzymy na obrazy i jak działają one na nas? Czy nasze przekonania wpływają na recepcję obrazów i co kryje się za naszym doświadczeniem estetycznym? To tylko kilka z pytań, na które starają się odpowiedzieć autor i autorki książki łączącej rozważania o naturze naszych umysłów.

Punktem wyjścia do rozpoczęcia badań stało się pytanie o to, na ile postawy polityczne i światopogląd wpływają na odbiór współczesnej sztuki. Okazało się ono jedynie początkiem do szerszych rozważań nad fenomenem recepcji. W książce zestawiono pozornie wykluczające się podejścia: warunkowane genetycznym zaprogramowaniem mózgu kwestie światopoglądowe oraz inspirowane fenomenologicznym namysłem koncepcje afektywności i ucieleśnienia procesów recepcji. Badania z wykorzystaniem eyetrackerów oraz pogłębione wywiady indywidualne dostarczyły niezwykle interesujących materiałów pozwalających na sformułowanie kilku, często zaskakujących wniosków, dających także asumpt do kontynuowania namysłu metodologicznego i badań nad sztuką.