Głównym celem projektu jest analiza w jaki sposób językowe i retoryczne cechy argumentów różnią się w zależności od ich różnych funkcji. Badanie to ma również na celu stworzenie oryginalnej i funkcjonalnej klasyfikacji argumentów i sprawdzenie, w jaki sposób uczucia, przekonania i pochodzenie danej osoby są wyrażane poprzez jej argumentację. Argumentacja to nie tylko perswazja, to także badanie ludzkiego umysłu i sposób na zbliżenie się do zbadania tożsamości osobistej. Badając te aspekty, można lepiej zrozumieć, w jaki sposób ludzie używają argumentów, jak formułują swoje opinie i zasadniczo, jak myślą. Retoryka zapewnia ramy potrzebne do krytycznego myślenia, które jest umiejętnością niezbędną do rozwoju.
Bardzo mnie cieszy pozyskanie funduszy wspomagających badania na retoryką, rozumianą nie tylko jako odizolowane tezy i analizy językoznawców i filozofów, ale jak realny element codziennych dyskusji międzyludzkich. Mam nadzieję, że wyniki moich badań pomogą głębiej i praktyczniej zrozumieć mechanizmy rządzące dyskusją - zarówno strukturę argumentacji, jak i tożsamość czy intencje rozmówców. Chciałabym, aby moja praca przyczyniła się do głębszego wglądu w to, co naprawdę wyrażamy poprzez rozmowę
— mówi kierownik projektu mgr Miriam Kobierski.
Jedno z najważniejszych zadań badawczych to zebranie argumentów z różnych źródeł, w tym mediów społecznościowych i argumentów zaczerpniętych z debat prezydenckich w USA, a następnie analiza tych argumentów pod kątem językowym i retorycznym. Zbieranie i odpowiednia klasyfikacja tych danych bedą również obejmować kwerendy w bibliotekach uniwersytetów polskich i zagranicznych, które badają retorykę od ich założenia ze względu na jej elementarność w edukacji klasycznej. Kluczowym elementem tych badań jest stworzenie oryginalnej i pionierskiej funkcjonalnej klasyfikacji argumentów. Analizując funkcje językowe i retoryczne w dużym korpusie zawierającym argumenty w języku angielskim, badania te pozwolą lepiej zrozumieć retorykę i sposób, w jaki ludzie używają jej w prawdziwej dyskusji. Przyglądając się danemu argumentowi, zbadam jego język poprzez analizę: metafor, repetycji, idiomów, pytań retorycznych i wulgaryzmów oraz określę ich funkcje.