JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA
WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia (WSJK) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego opiera się na wielopłaszczyznowym monitoringu oferowanych programów kształcenia oraz na cosemestralnym ankietowaniu studentów. Od roku 2011/2012 tworzone na Wydziale programy kształcenia są konsultowane z Wydziałową Komisją d.s. Jakości Kształcenia, która zobowiązana jest do gromadzenia i popularyzowania dobrych praktyk. Programy kształcenia powinny zostać przedyskutowane ze studentami. WKJK rekomenduje (z ewentualnymi propozycjami poprawek) program kształcenia Dziekanowi, a Dziekan przedstawia go do akceptacji Radzie Wydziału. Po akceptacji przez nią, programem, zajmuje się Uczelniana Komisja do Spraw Jakości Kształcenia, która najlepiej opisane programy pokazuje na stronie internetowej www.sylabusy.uni.lodz.pl. UKJK rekomenduje programy Rektorowi, który przedstawia je Senatowi.
Zgodnie z uchwałą Rady Wydziału Filologicznego UŁ z 21 czerwca 2013 roku w sprawie zatwierdzenia polityki zarządzania jakością na Wydziale Filologicznym Rada Wydziału określiła cele działalności w zakresie zapewnienia jakości kształcenia oraz wskazała działania służące osiągnięciu tych celów. Polegają one m.in. na poprawie obiegu informacji na temat działań zapewniających jakość kształcenia, doskonaleniu ewaluacji oferty dydaktycznej, weryfikacji programów nauczania oraz opisów przedmiotów, analizie ewaluacji zajęć dydaktycznych przez studentów. Zgodnie z uchwałą systematycznie analizowane będą także opinie pracodawców na temat wymaganych na rynku pracy kompetencji absolwentów oraz monitorowana będzie pozycja Wydziału na rynku edukacyjnym.
Studenci ankietowani są w każdym semestrze, a każdy pracownik ma wgląd w wyniki swoich ankiet na stronie USOS Web. Od 2012 roku rozpoczyna się monitoring losów absolwentów UŁ. Planowane jest zbieranie opinii studentów na temat nowych programów kształcenia po każdym roku ich realizacji.
Praktyka hospitacji ma na celu wzajemną wymianę doświadczeń dydaktycznych, synchronizację procesu kształcenia oraz weryfikację oceny jakości zajęć dydaktycznych wyrażonej w ankietach studenckich.
Wewnętrzne wytyczne obowiązujące w Katedrze Informatologii i Bibliologii UŁ
Zalecenia jakościowe dotyczące procedury kontaktów wykładowców ze studentami
Metody weryfikacji efektów uczenia się 2022 w KIiB
WYDZIAŁOWA KOMISJA DS. JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
SKŁAD WKJK W KADENCJI 2020-2024
Przewodnicząca |
Prof. Małgorzata Leyko, Prodziekan ds. Jakości Kształcenia |
Członkowie |
prof. Małgorzata Budzowska prof. Agnieszka Gawron prof. Joanna Jabłkowska prof. Irena Jaros prof. Konrad Klejsa prof. Ewa Kobyłecka-Piwońska prof. Michał Lachman prof. Julia Mazurkiewicz-Sułkowska prof. Piotr Spyra prof. Monika Worsowicz dr Zbigniew Gruszka dr Lidia Ignaczak dr Magdalena Koźluk dr Zoja Kuca dr Anna Stefan dr Weronika Szubko-Sitarek dr Aneta Tylak mgr Iwona Niedźwiecka mgr Katarzyna Pawłowska Michał Wiktorowicz (przedstawiciel studentów) |
AKTY PRAWNE
Polska Rama Kwalifikacji
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
- Polska Rama Kwalifikacji (PRK)
- Publikacja Instytutu Badań Edukacyjnych Poradnik użytkownika Polskiej Ramy Kwalifikacji
Ustawy
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668)
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. 2016 poz. 64)
Rozporządzenia MNiSW
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji (Dz.U. 2018 poz. 2218)
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018 poz. 1861)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz.U. 2022 poz. 2202)
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie kryteriów oceny programowej (Dz.U. 2018 poz. 1787)
Uchwały Senatu UŁ
- Uchwała nr 195 Senatu UŁ w sprawie uchwalenia Strategii UŁ na lata 2021-2030
- Strategia Uniwersytetu Łódzkiego na lata 2021-2030 (5 MB)
- Uchwała nr 28 Senatu UŁ z dnia 28.09.2020 r. w sprawie funkcjonowania Systemu Jakości Kształcenia w UŁ
- Uchwała nr 449 Senatu UŁ z dnia 14 czerwca 2019 r. (ze zm.) Regulamin studiów w Uniwersytecie Łódzkim (tekst jednolity)
- Załącznik nr 4 do Regulaminu studiów [Wydział Filologiczny]
- Uchwała nr 620 Senatu UŁ w sprawie: wytycznych w zakresie tworzenia programów studiów w Uniwersytecie Łódzkim
Zarządzenia Rektora UŁ
- Zarządzenie nr 53 Rektora UŁ z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie określenia procedury tworzenia i modyfikowania programów studiów (harmonogram działań)
- Zarządzenie nr 24 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 7.12.2022 r. w sprawie: zmiany zarządzenia nr 129 Rektora UŁ z dnia 26.09.2014 r. w sprawie zatwierdzenia systemu ustalania wartości punktowej ECTS dla przedmiotów dla Wydziału Filologicznego UŁ (ze zm.)
- Załącznik do zarządzenia nr 24 Rektora UŁ z dnia 7.12.2022 r. – System ustalania wartości punktowej ECTS dla przedmiotów na Wydziale Filologicznym UŁ
- Zarządzenie nr 9 Rektora UŁ z dnia 10 października 2017 r. w sprawie: obowiązującego wzoru planu studiów (siatki godzin)
- Zarządzenia nr 64 Rektora UŁ z dnia 10 lutego 2022 r. w sprawie: opisu przedmiotów w Uniwersytecie Łódzkim (sylabus) oraz weryfikacji efektów uczenia się i zadań koordynatora przedmiotu (ze zm.)
- Zarządzenie nr 124 Rektora UŁ z dnia 22.06.2022 r. w sprawie monitoringu karier zawodowych absolwentów Uniwersytetu Łódzkiego
Inne akty prawne