Stacjonarne studia I stopnia
Kierunek Informacja w środowisku cyfrowym powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie ze strony pracodawców na specjalistów w zakresie publikowania sieciowego, obsługi instytucji i firm z sektora informacyjnego prowadzących działalność wirtualną (internetowe księgarnie, wydawnictwa, biblioteki cyfrowe, repozytoria), a także na pracowników kompetentnych w zakresie tworzenia baz danych i zarządzania treścią elektroniczną. Studia na kierunku Informacja w środowisku cyfrowym kształcą i rozwijają umiejętności badawcze i profesjonalne niezwykle przydatne w społeczeństwie informacyjnym.
Informacje o realizowanych na kierunku specjalnościach:
- Cyfrowy obieg książki
- Zarządzanie informacją
Uzyskiwane przez absolwentów (licencjatów) kwalifikacje zawodowe:
Absolwenci kierunku są przygotowani do rozpoczęcia kariery zawodowej w różnych typach instytucji i organizacji funkcjonujących, w mniejszym lub większym stopniu, w środowisku cyfrowym lub z wykorzystaniem elektronicznych form i źródeł informacji. Lista wybranych zawodów dla absolwenta: archiwista dokumentów elektronicznych, analityk informacji i raportów medialnych, specjalista zarządzania informacją, specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, broker informacji (researcher), bibliotekarz.
Przykładowe przedmioty:
Wstęp do informatologii, Strategie i metody pozyskiwania informacji, Współczesny rynek medialny, Sieciowe środowisko pracy, Ocena jakości informacji elektronicznej, Metody przetwarzania informacji, Cyberbezpieczeństwo i ochrona zasobów informacyjnych, Edytorstwo publikacji cyfrowych, Sztuczna inteligencja, Podstawy marketingu, Media społecznościowe w zarządzaniu instytucją, Sztuka autoprezentacji, Wizualizacja danych i informacji.
Zasady kwalifikacji
Szczegółowe informacje na temat zasad kwalifikacji na studia można znaleźć w katalogu kierunków prowadzonych na UŁ.
Sylwetka absolwenta kierunku Informacja w środowisku cyfrowym
Absolwenci kierunku Informacja w środowisku cyfrowym są przygotowani do rozpoczęcia kariery zawodowej w różnych typach instytucji i organizacji funkcjonujących, w mniejszym lub większym stopniu, w środowisku cyfrowym lub z wykorzystaniem elektronicznych form i źródeł informacji. Lista wybranych zawodów dla absolwenta: archiwista dokumentów elektronicznych, analityk informacji i raportów medialnych, specjalista zarządzania informacją, specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, broker informacji (researcher), bibliotekarz.
Przejdź do portalu rekrutacyjnego
Po ukończeniu studiów absolwent może znaleźć zatrudnienie w:
- w ośrodkach informacji (w tym informacji naukowej w bibliotekach naukowych);
- repozytoriach danych;
- w wydawnictwach i księgarniach tradycyjnych i sieciowych;
- w agencjach informacyjnych i wywiadowniach gospodarczych;
- w archiwach tradycyjnych i elektronicznych;
- w agencjach promocyjno-reklamowych;
- w bibliotekach (za wyjątkiem szkolnych i pedagogicznych)
Po ukończeniu studiów absolwent może znaleźć zatrudnienie w zawodzie:
- Analityk informacji i raportów medialnych
- Analityk ruchu na stronach internetowych
- Broker informacji (researcher)
- Menedżer zawartości serwisów internetowych
- Specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej
- Specjalista zarządzania informacją
- Specjalista zarządzania dokumentacją
- Redaktor wydawniczy
- Redaktor serwisu internetowego
- Bloger / vloger
- Pracownicy bibliotek, informacji naukowej i pokrewni
- Projektant stron internetowych (webmaster)
- Archiwista dokumentów elektronicznych
- Pozostali pracownicy biur informacji
W ramach studiów licencjackich „Informacja w środowisku cyfrowym” przewidziano dwie specjalizacje:
- Zarządzanie informacją – dla osób preferujących w przyszłości pracę związaną z zarządzaniem procesami informacyjnymi w różnego typu instytucjach (publicznych i prywatnych).
Przedmioty:Infobrokering i biały wywiad (OSINT), Zarządzanie informacją w mediach, Data scraping, Informacja specjalistyczna, Monitoring mediów, Wywiad konkurencyjny, Podstawy zarządzania informacją o nauce, Audyt informacyjny.
Zawody: analityk informacji i raportów medialnych, broker informacji (researcher), specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, technik informacji naukowej, specjalista zarządzania informacją, specjalista zarządzania dokumentacją, archiwista dokumentów elektronicznych.
Absolwent specjalizacji: w sposób szczegółowy rozwinie umiejętności zarządzania informacją w różnych środowiskach pracy (wyszukiwania, gromadzenia, selekcji, przetwarzania i wizualizacji danych).
- Cyfrowy obieg książki – dla studentów preferujących w przyszłości pracę w instytucjach związanych z książką i jej cyfrowym obiegiem.
Przedmioty: Wstęp do humanistyki cyfrowej, Współczesna literatura polska i światowa, Instytucje sektora GLAM, Przestrzeń informacyjna książki: kultura czytelnicza, Archiwa, biblioteki i repozytoria cyfrowe, Marketing i promocja na rynku książki, Przestrzeń informacyjna książki: komunikacja wizualna, Przestrzeń informacyjna książki: rynek książki elektronicznej, Systemy i formaty biblioteczno-informacyjne.
Zawody: Pracownicy bibliotek, informacji naukowej i pokrewni, Pozostali pracownicy bibliotek, galerii, muzeów, informacji naukowej i pokrewni, Asystent do spraw wydawniczych.
Absolwent specjalizacji: w sposób szczegółowy rozwinie umiejętności związane z procesem obiegu książki w społeczeństwie, dzięki czemu będzie mógł pracować w bibliotece publicznej i naukowej oraz w księgarniach i wydawnictwach.
Do pobrania
edycja 2024/2025
Program studiów – przedmioty podstawowe
Stacjonarne studia II stopnia
Przejdź do serwisu rekrutacyjnego
Studia zapoczątkowane w 2018 r., mają na celu przygotowanie studentów do zarządzania informacją (wyszukiwania, selekcjonowania, opracowywania, porządkowania, dokumentowania, projektowania, przetwarzania itp. informacji) głównie w sektorze biznesu, ale nie tylko – również wszędzie tam, gdzie mogą się takie kompetencje okazać przydatne; ponadto przygotowywany jest do płynnego posługiwania się językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem Business English.
Kształcenie na kierunku Informatologia z biznesowym językiem angielskim ma na celu:
- przygotowanie studentów do pracy na stanowiskach związanych z zarządzaniem, a także oceną jakościową i merytoryczną różnych typów informacji;
- umożliwienie osobom pragnącym pracować w nowoczesnych bibliotekach nabycia niezbędnych kompetencji w ramach oddzielnej specjalizacji;
- podniesienie kompetencji językowych zakresie języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem Business English.
Zajęcia prowadzone są w języku polskim, przedmioty: Business English, Problems of Informatology in English, Conferences and Events Organisation, Research Methodology, Scientific Texts Writing – w języku angielskim.
Studenci odbywają praktyki w firmach biznesowych np. Ericsson lub bibliotekach naukowych/publicznych (w zależności od wyboru specjalizacji).
Główne przedmioty:
Informatologia w Polsce i na świecie, Społeczeństwo informacyjne i jego wyzwania, Ekologia informacji i bezpieczeństwo w sieci, Zarządzanie informacją, Zarządzanie czasem i praca w zespole, Architektura informacji, Informatolog na rynku pracy, Zarządzanie i marketing w biznesie ,Zarządzanie dokumentami w firmie, Problems of Informatology in English, Conference and Events Organisation, Scientific Texts Writing, Business English.
Zasady kwalifikacji
Kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia drugiego stopnia winien legitymować się dyplomem ukończenia studiów humanistycznych i/lub społecznych licencjackich, magisterskich lub inżynierskich. Od kandydatów oczekuje się zainteresowania procesami zachodzącymi w społeczeństwie informacyjnym. Znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie B2.
Sylwetka absolwenta kierunku Informatologia z biznesowym językiem angielskim
Absolwent studiów II stopnia na kierunku INFORMATOLOGIA Z BIZNESOWYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM jest wysoko wykwalifikowanym specjalistą w zakresie zarządzania, a także oceny jakościowej i merytorycznej różnych typów informacji oraz charakteryzuje się znajmością języka angielskiego na poziomie B2 ze szczególnym uwzględnieniem Business English. Zna zasady prowadzenia działalności informacyjnych w różnych sektorach gospodarki oraz warsztat prowadzenia badań. Ma umiejętność wyszukiwania, gromadzenia, selekcji, projektowania, przetwarzania, wprowadzania, analizy, syntezy, dokumentowania, weryfikacji i interpretacji informacji. Charakteryzuje się też kompetencjami społecznymi niezbędnymi do pracy, w tym interpersonalnymi i komunikacyjnymi. Nabyta w trakcie studiów wiedza, umiejętności oraz kompetencje umożliwiają mu pracę w sektorze informacyjnym (analityk informacji, analityk ruchu na stronach internetowych, broker informacji, menedżer zawartości serwisów internetowych, specjalista zarządzania informacją i dokumentacją, redaktor serwisu internetowego, redaktor wydawniczy, organizator usług konferencyjnych, projektant stron internetowych, pracownik biura informacji).
Po ukończeniu studiów absolwent może znaleźć zatrudnienie w:
- bibliotekach,
- ośrodkach informacji naukowej,
- redakcjach czasopism i gazet,
- wydawnictwach,
- polskich mediach (lokalnych, ogólnokrajowych),
- firmach zajmujących się doradztwem personalnym, consultingiem, analizą rynków (szczególnie w zakresie wyszukiwania i analizy informacji),
- firmach zajmujących się analizą mediów i Internetu,
- punktach doradztwa i informacji,
- administracji samorządowej i centralnej (w zakresie zarządzania informacją),
- portalach, redakcjach i serwisach internetowych,
- firmach (szczególnie w obszarze wyszukiwania i analizy informacji, analizy dokumentów, tworzenia rozwiązań dla reklamy i e-commerce).
Do pobrania
edycja 2023/2024 i 2024/2025