Celem projektu jest zbadanie sposobów, w jakie pamięć o Holokauście i kolonializmie jest przedstawiona w najnowszej prozie latynoamerykańskiej opublikowanej w ostatnich dwóch dekadach. Projekt będzie realizowany podczas trzymiesięcznego stażu w Department of Spanish and Portuguese Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley oraz trzymiesięcznej fazy powyjazdowej.
Pamięć o Zagładzie jest traktowana w Europie i Stanach Zjednoczonych jako swego rodzaju "idealny model" pamiętania o ludobójstwie, jako matryca pamięciowa pozwalająca wyartykułować inne historie przemocy. W Ameryce Łacińskiej ten fundacyjny charakter pamięci o Zagładzie bywa kwestionowany z perspektywy studiów dekolonialnych. Moje badania mają na celu sprawdzenie, jak ta relacja jest przedstawiana we współczesnej fikcji latynoamerykańskiej. Czy: 1. realizowany jest w niej model pamięci wielokierunkowej, w którym opowieść o jednej historii przemocy (Zagładzie) przyczynia się do lepszego zrozumienia drugiej (kolonializmu); 2. kwestionuje się fakt, że dyskurs o Zagładzie może być efektywnym narzędziem opowiadania o przemocy kolonializmu, ponieważ jest modelem pamiętania narzuconym z zewnątrz (z Europy) i nie odpowiada specyfice Ameryki Łacińskiej, ponieważ w niewystraczający sposób podnosi kwestie takie jak różnica rasowa; 3. próbuje się pogodzić oba podejścia, nie postrzegając obu pamięci jako konkurencyjnych, ale też nie negując potencjalnie konfliktowej relacji między nimi
— dodaje kierownik projektu dr hab. Ewa Kobyłecka-Piwońska, prof UŁ.