Osoby uczestniczące w XXXVII Olimpiadzie Filozoficznej w pierwszym, tzw. szkolnym etapie przygotowują esej na jeden z podanych niżej tematów:
- Czy potrzebujemy etyki troski w sferze publicznej?
- Filozofowie średniowieczni twierdzili niekiedy, że są „karłami na barkach olbrzymów, a to, że mogą widzieć więcej i dalej zawdzięczają temu, że do ich wzrostu dodali oni gigantyczną wielkość [tamtych]”. Czy zgadzasz się z tą oceną filozofii średniowiecznej? Czy ma ona jakieś znaczenie dla współczesnego sposobu myślenia?
- Czy możemy polegać na wynikach własnego myślenia? Spór o rzetelność myślenia we współczesnej epistemologii i kognitywistyce.
- Czy chat GTP może kłamać?
- Czy smak estetyczny jest uniwersalny?
- W jaki sposób polityka warunkuje jakość ludzkiego życia? Czy człowiekowi żyje się dobrze wtedy, kiedy ma dużo pieniędzy, czy wtedy, kiedy w różnych aspektach swojego życia może się rozwijać?
- Czy konsekwencja jest zawsze godna pochwały? Opracuj temat, nawiązując do prac Leszka Kołakowskiego.
- Na ile mistyka jest istotnym elementem religii?
- Dlaczego wychowując do pokoju nie powinno się zapominać o zagrożeniu wojną? Przeanalizuj wartość pokoju i destrukcyjne skutki wojny (zwłaszcza w psychice dzieci i młodzieży) opierając się na pracach z polskiej filozofii.
- Jak brzmiałaby dzisiejsza odpowiedź na pytanie: Co to jest Oświecenie?
- Czy zgadzasz się z myślą Elzenberga, że: „Człowiek ‘wykształcony’ jest to człowiek zewsząd od istoty rzeczy przedzielony mgłą i chmurami cudzych pojęć […] Oryginalność nie polega na tym, żeby rzeczy widzieć poprzez mgłę taką lub inną […], nie polega też na utrzymywaniu się w niewiedzy cudzych pojęć – ale na tym, że się okiem i ręką sięga poprzez te mgły i chmury, i uderza się bezpośrednio o firmament”?
- W jakim zakresie filozofia może spełniać funkcję terapeutyczną? Odpowiadając na pytanie, odwołaj się do wybranych koncepcji myślicieli starożytnych.
Tutaj można znaleźć sugestie lektur do każdego z tematów: propozycje bibliograficzne.
Praca pisemna – włączając spacje, znaki interpunkcyjne, przypisy oraz bibliografię – nie może przekraczać objętości 3600 znaków. Prosimy o nastepujące sformatowanie plików:
Tekst główny: czcionka Times New Roman 11, odstępy 1,5
Przypisy: czcionka Times New Roman 9, odstępy 1,5
Do następnego etapu zostaną dopuszczeni uczestnicy i uczestniczki, którzy uzyskali minimum 20 punktów (na 30 możliwych). Kryteria oceny są nastepujące:
a) wartość treściowo-problemowa (0–10 pkt),
b) umiejętność wykorzystania wiedzy filozoficznej i posługiwania się pojęciami filozoficznymi (0–5 pkt),
c) sposób uzasadniania (0–5 pkt),
d) kompozycja i oryginalność ujęcia (0–5 pkt),
e) poprawność językowa (0–5 pkt).
Wyniki etapu szkolnego ogłosimy tutaj na stronie internetowej, podając uzgodniony wcześniej z zainteresowanymi uczestnikami indyfidualny kod.
Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy!
Kontakt: dr Jędrzej Janicki, jedrzej.janicki@filhist.uni.lodz.pl