Tematy 1. etapu XXXVII Olimpiady Filozoficznej

Komitet Główny OF ogłosił zestaw tematów prac pisemnych etapu szkolnego.

Osoby uczestniczące w XXXVII Olimpiadzie Filozoficznej w pierwszym, tzw. szkolnym etapie przygotowują esej na jeden z podanych niżej tematów: 

  1. Czy potrzebujemy etyki troski w sferze publicznej?
  2. Filozofowie średniowieczni twierdzili niekiedy, że są „karłami na barkach olbrzymów, a to, że mogą widzieć więcej i dalej zawdzięczają temu, że do ich wzrostu dodali oni gigantyczną wielkość [tamtych]”. Czy zgadzasz się z tą oceną filozofii średniowiecznej? Czy ma ona jakieś znaczenie dla współczesnego sposobu myślenia?
  3. Czy możemy polegać na wynikach własnego myślenia? Spór o rzetelność myślenia we współczesnej epistemologii i kognitywistyce.
  4. Czy chat GTP może kłamać?
  5. Czy smak estetyczny jest uniwersalny?
  6. W jaki sposób polityka warunkuje jakość ludzkiego życia? Czy człowiekowi żyje się dobrze wtedy, kiedy ma dużo pieniędzy, czy wtedy, kiedy w różnych aspektach swojego życia może się rozwijać?
  7. Czy konsekwencja jest zawsze godna pochwały? Opracuj temat, nawiązując do prac Leszka Kołakowskiego.
  8. Na ile mistyka jest istotnym elementem religii?
  9. Dlaczego wychowując do pokoju nie powinno się zapominać o zagrożeniu wojną? Przeanalizuj wartość pokoju i destrukcyjne skutki wojny (zwłaszcza w psychice dzieci i młodzieży) opierając się na pracach z polskiej filozofii.
  10. Jak brzmiałaby dzisiejsza odpowiedź na pytanie: Co to jest Oświecenie?
  11. Czy zgadzasz się z myślą Elzenberga, że: „Człowiek ‘wykształcony’ jest to człowiek zewsząd od istoty rzeczy przedzielony mgłą i chmurami cudzych pojęć […] Oryginalność nie polega na tym, żeby rzeczy widzieć poprzez mgłę taką lub inną […], nie polega też na utrzymywaniu się w niewiedzy cudzych pojęć – ale na tym, że się okiem i ręką sięga poprzez te mgły i chmury, i uderza się bezpośrednio o firmament”?
  12. W jakim zakresie filozofia może spełniać funkcję terapeutyczną? Odpowiadając na pytanie, odwołaj się do wybranych koncepcji myślicieli starożytnych.

Tutaj można znaleźć sugestie lektur do każdego z tematów: propozycje bibliograficzne

Praca pisemna – włączając spacje, znaki interpunkcyjne, przypisy oraz bibliografię – nie może przekraczać objętości 3600 znaków. Prosimy o nastepujące sformatowanie plików:
Tekst główny: czcionka Times New Roman 11, odstępy 1,5
Przypisy: czcionka Times New Roman 9, odstępy 1,5

Do następnego etapu zostaną dopuszczeni uczestnicy i uczestniczki, którzy uzyskali minimum 20 punktów (na 30 możliwych). Kryteria oceny są nastepujące:

a) wartość treściowo-problemowa (0–10 pkt),
b) umiejętność wykorzystania wiedzy filozoficznej i posługiwania się pojęciami filozoficznymi (0–5 pkt),
c) sposób uzasadniania (0–5 pkt),
d) kompozycja i oryginalność ujęcia (0–5 pkt),
e) poprawność językowa (0–5 pkt).

Wyniki etapu szkolnego ogłosimy tutaj na stronie internetowej, podając uzgodniony wcześniej z zainteresowanymi uczestnikami indyfidualny kod.

Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy!

Kontakt: dr Jędrzej Janickijedrzej.janicki@filhist.uni.lodz.pl